Menu

Zo ontspan je onder werktijd

8 september 2016

BeFit

Elke dag zijn we druk-druk-druk. We haasten ons op ons werk van de ene taak naar de andere klus. Het gevolg: je voelt je halverwege de middag al uitgeblust, duf en ongeconcentreerd. Dat kan anders en vooral beter. Het toverwoord: downtunen. Maar hoe pak je dat op de werkvloer aan?

    1. Beweging zorgt ervoor dat je hersenen nieuwe verbindingen kunnen maken. Als je zorgt voor wat groen in de buurt, voelt dat nog iets extra’s toe: natuur helpt de accu van je brein weer op te laden. Een wandelingetje door een park in de buurt is daarom dé manier om je binnen no-time weer scherp te voelen.
    2. Kijk gewoon eens een tijdje voor je uit. Op die manier activeer je je Default Mode Network, waardoor je creativiteit op gang komt en problemen zich makkelijker laten oplossen.
    3. Maak tien minuten vrij voor een meditatief moment. Door je aandacht heel bewust bij je lichaam en je ademhaling te houden, trek je jezelf bewust weg van de stress en ruis in je leven.
    4. Vervang je werk een kwartier door activiteiten die je min of meer op de automatische piloot kunt doen: doe de afwas (en die van je collega’s) of knutsel iets in elkaar. Je hersenen ontspannen vooral goed van zachtjes repeterende handelingen.
    5. Zet een ASRM-filmpje aan. Deze luistervideo’s met geluiden van gekrab, geritsel of gefluister triggeren je brein en werken enorm ontspannend.
    6. Lees een boek. Ziet er misschien een beetje gek uit op je werk, maar een kwartiertje is al genoeg. Het idee hierachter: de gedachtes van de schrijver worden jouw gedachtes. Dus als de hoofdpersoon in je boek sereen is, word je dat zelf ook.
    7. Goed om te weten: het gevoel van uitputting is meestal geen energiekwestie of brandstoftekort, maar een afweging die de hersenen maken: je grijze massa is simpelweg klaar met het eindeloos staren naar een computerscherm of het doen van dezelfde taakjes. Alleen al van dat besef kikker je op. Toch?
    8. Nog niet genoeg opgekikkerd? Je herstelt verrassend snel van het uitputtingsgevoel door je hersenen te prikkelen met de juiste activiteiten, te weten: een stukje rennen, naar muziek luisteren of bellen met een vriend(in).

 

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit

Secured By miniOrange