Menu

Toegankelijkheid

Elke organisatie moet vanaf 28 juni 2025 voldoen aan de regels voor digitale toegankelijkheid. Op deze pagina lees je alles over onze digitale toegankelijkheid. We leggen je uit hoe onze website, de persoonlijke pensioenpagina en app stap voor stap voldoen aan de regels. Nu en in de toekomst.

Pensioen voor iedereen toegankelijk

Pensioen dichtbij brengen. Dat is onze missie. We willen dat voor élke deelnemer pensioen eenvoudig en duidelijk is. Voor mensen met of zonder beperking, wij zijn er voor jou. Dit betekent dat onze communicatie begrijpelijk is. En dat je invloed hebt op je pensioen en altijd zelf keuzes kan maken. Dit kun je doen op je persoonlijke pensioenpagina of via onze app ‘Mijn Pensioen’. Ook met de hulp van BeFrank. Wij helpen je graag!

Regels digitale toegankelijkheid

Vanaf 28 juni 2025 gelden er regels voor digitale toegankelijkheid. Organisaties hebben vanaf dan 5 jaar de tijd om hun diensten toegankelijk te maken voor iedereen. Het doel van deze wet is dat écht iedereen mee kan doen, ook mensen die niet goed kunnen zien, horen, lezen of bewegen. Deze regels gelden alleen voor consumenten. Dus voor alle deelnemers die via hun (vorige) werkgever een pensioen bij BeFrank hebben. Dit geldt niet voor de werkgevers die het pensioen bij BeFrank hebben geregeld. Stap voor stap zorgen we ervoor dat we in juni 2030 aan alle toegankelijkheidsregels voldoen.

We zijn er voor jou!

Mocht je bijvoorbeeld iets niet kunnen lezen of kom je ergens niet uit? Heb je vragen of suggesties over toegankelijkheid? Twijfel niet en neem contact op met onze Klantenservice. We zijn een menselijke organisatie, zonder ingesproken bandjes. We spreken Nederlands en Engels. Je kunt altijd een e-mail sturen naar klantenservice@befrank.nl. Elke werkdag tussen 8 en 18 uur zijn we bereikbaar via WhatsApp op 06 – 8311 8659 en telefonisch via 020 – 562 1100.  

Onze digitale toegankelijkheid

Hieronder leggen we uit welke regels er zijn voor digitale toegankelijkheid. De regels gaan over verschillende onderwerpen. En je leest hoe BeFrank hieraan voldoet. Wij zijn met een aantal onderwerpen al aan de slag gegaan. Onze informatie is nog niet voor iedereen goed toegankelijk. We kunnen je altijd helpen, zodat je bijvoorbeeld op een andere manier de gewenste informatie ontvangt.

In het laatste deel van deze verklaring leggen we uit hoe we aan de regels voldoen en in welke gevallen we nog werken aan toegankelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld informatie tegenkomen die nog niet voorgelezen kan worden. Of dat plaatjes niet goed zichtbaar zijn. We vragen hiervoor jouw begrip en staan klaar om je te helpen als je tegen problemen aanloopt.

1. Duidelijke en begrijpelijke taal

We maken pensioen zo eenvoudig mogelijk. We leggen alles uit in begrijpelijke taal. Soms moeten we bepaalde woorden gebruiken. Bijvoorbeeld omdat dit zo in de wet staat. Dan leggen we deze woorden uit, zodat duidelijk is wat we bedoelen. Dit doen we allemaal in het Nederlands en in het Engels. Want we willen dat je je pensioen echt begrijpt en weet welke keuzes je kan maken. Als je iets toch niet begrijpt, dan kan je altijd contact opnemen met onze Klantenservice.

2. Informatie is op verschillende manieren te vinden en te gebruiken

3. Keuzes of wijzigingen doorgeven

Keuzes en wijzigingen in je pensioen geef je door via je persoonlijke pensioenpagina. We zorgen dat je altijd je wijzigingen en keuzes kan doorgeven. Ook als je bijvoorbeeld niet kunt zien, horen of praten. Dit geldt ook voor de manieren waarop je contact met ons kunt opnemen.

4. Video’s en geluid

Met een video geven we je in beeld en geluid extra uitleg over je pensioen, situaties of keuzes. Een gesproken (auditieve) beschrijving van wat je op de video ziet en ervaart ontbreekt nog. Zo ook de gesproken inhoud van de video in geschreven tekst (transcriptie). De meeste video’s hebben een Nederlandse of Engelse ondertiteling, maar bij enkele video’s mist de ondertiteling nog.

5. Flitsend licht of snel veranderende beelden

We gebruiken nergens flitsend licht of snel veranderende beelden bij informatie, zodat je rustig zicht hebt.

6. Foto’s en afbeeldingen

Met afbeeldingen zoals grafieken, tekeningen en tabellen geven we je meer inzicht in je pensioen. Niet al deze afbeeldingen zijn voor iedereen al goed toegankelijk. Bij een aantal informatieve afbeeldingen ontbreekt op dit moment een tekstalternatief. En nog niet alle grafieken, tabellen en tekeningen voldoen aan de juiste kleuren.

7. Lettertype en kleuren

De gebruikte kleuren en contrasten voldoen nog niet overal aan de regels. Ook het lettertype en de lettergrootte is nu niet voor elke lezer optimaal.

8. Button en links

De gebruikte buttons en links in een tekst zijn niet overal duidelijk. Dit komt bijvoorbeeld doordat de onderstreping nog mist. Of de goede omschrijving van de link ontbreekt, waardoor je niet altijd direct weet welke informatie je achter de link vindt.

9.Tijd op de app

Als je bent ingelogd en een bepaalde tijd het toetsenbord niet aanraakt, dan stopt vanwege veiligheid automatisch je inlogsessie. Het is nog niet mogelijk je inlogsessie op de app of op je persoonlijke pensioenpagina met een knop te verlengen. Je moet dan opnieuw inloggen.

10.Gebruik van hulpmiddelen

Gebruik je hulpmiddelen, zoals een schermlezer of toetsenbordnavigatie, dan zijn sommige (interactieve) elementen en teksten nog niet volledig toegankelijk. Hierdoor kan informatie soms niet of moeilijker te horen, lezen of te bereiken zijn.

Wij werken aan onze toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid is voor ons een voorwaarde in onze werkwijze, in de ontwikkeling van (nieuwe) communicatie, producten en diensten. Met verschillende controles onderzoeken we of onze diensten en producten aan de regels voldoen. Wij spreken onze leveranciers hier ook op aan. We luisteren naar de feedback van onze deelnemers, werkgevers en adviseurs. Wij blijven op de hoogte van nieuwe (technische) ontwikkelingen en mogelijkheden. Zo willen we ervoor zorgen dat we in 2030 aan alle wettelijke toegankelijkheidsregels voldoen. In grote lijnen zijn dit onze stappen:

Stap 1
We starten met het verder toegankelijk maken van www.befrank.nl. We beginnen met het aanpassen van de video’s. Daarna passen we de toegankelijkheid van de verschillende elementen van de website aan, zoals de lettergrootte, koppen en kleuren. In de komende jaren volgen alle andere communicatiemiddelen, zoals de nieuwsbrief, e-mails en online documenten.

Stap 2
In 2025 doen wij kwalitatief onderzoek onder deelnemers naar de wensen voor een verbeterde navigatie van de persoonlijke pensioenpagina en app. Zo willen we de toegankelijkheid tot informatie verder verbeteren. Begin 2026 wordt het ontwerp aangepast, zodat dit voldoet aan de nieuwe eisen van digitale toegankelijkheid.

Stap 3
Vanaf 2026 zullen de verbeteringen op de persoonlijke pensioenpagina en in de app één voor één zichtbaar of merkbaar worden.

Heb je een klacht of een verbeteridee? Dan kan je je klacht of verbetering bij ons melden.

Verklaring

Deze verklaring is gebaseerd op een toegankelijkheidsonderzoek in 2025, uitgevoerd door de Stichting Accessibility onderdeel van Bartiméus (www.accessibility.nl). We laten dit jaarlijks onderzoeken. Wil je meer over het onderzoek weten? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Deze verklaring is opgesteld op 26 juni 2025 en wordt geüpdatet na bijvoorbeeld een aanpassing in onze digitale toegankelijkheid.