Is wandelen net zo goed als andere sporten?

BeFrank
23 jun 2020

Steeds meer mensen proberen dagelijks een flink eind te wandelen. Activity tracker bij de hand en gaan. Minimaal 6.000, maar liever nog 10.000 stappen. Wandelen is volgens een groeiende groep net zo goed – of zelfs beter – dan andere sporten. Maar hoe zit dat nu echt?

Vrees niet, je stappenteller mag blijven. Wandelen is inderdaad goed voor je, zo blijkt uit tal van onderzoeken. Zo toonde de Japanse arts Yoshiro Hatano aan dat je gezondheid flink vooruit gaat als je gemiddeld 10.000 stappen per dag zet, wat ongeveer gelijkstaat aan 8 kilometer. Je verbrandt er vet mee, je bloeddruk gaat omlaag, je versterkt je botten, je stresslevel daalt, je maakt je spieren soepeler, je slaapt beter en je wordt vrolijker.

Blessures
Regelmatig wandelen is dus een goed idee, ook omdat het een makkelijke en veilige manier van bewegen is. De kans op blessures is nihil, je hebt geen duur sportschoolabonnement nodig en het is iets wat je overal kunt doen: in een park in de buurt, maar ook in het trappenhuis van je appartementencomplex of in de gang van het kantoor waar je werkt. Een stappenteller helpt om er een uitdagend spel van te maken: heb je je target van de dag al gehaald?

Startpunt
Toch is wandelen alleen niet genoeg om fit te worden. Met een dagelijks loopje bouw je een basisconditie op, maar je spierkracht en uithoudingsvermogen worden tijdens een wandeling te weinig aangesproken om de echte voordelen van sporten te bereiken. De hartslag blijft vrij laag, waardoor je relatief weinig conditie opbouwt en niet zo veel calorieën verbrandt. Elke dag wandelen is een goed startpunt voor een gezonde levensstijl, maar niet het eindstation.

Hogere intensiteit
De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) stelt dat je als volwassene minstens 5 dagen per week 30 minuten met een matig intensieve intensiteit moet bewegen. Elke dag wandelen past prima in dat plaatje, maar je bereikt veel meer als je daarnaast nog één of twee keer per week een sport beoefent die iets meer van je uithoudingsvermogen en spierkracht vergt. Daarvoor zijn activiteiten met een hogere intensiteit geschikt, zoals hardlopen, bodypump of fitness.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit