Menu

Waarom een App ontwikkelen voor pensioen?

15 april 2013

Opinie

Het pensioenbewustzijn is laag in Nederland. Pensioen is moeilijk, niet interessant en nog ver weg, toch? Wij vinden het tijd voor een modern pensioen en heldere communicatie, waarbij een mobiele dienstverlening uiteraard niet mag ontbreken.

Behoefte aan duidelijkheid
Jarenlang is verteld dat mensen zich geen zorgen hoefden te maken over hun pensioen. De stelling ‘Nederland heeft het beste pensioenstelsel van de wereld’ wekt vertrouwen en heeft Nederland in slaap gesust. Risico’s bleven onderbelicht. Berichten over langer doorwerken, niet indexeren en het korten van de pensioenen staan dagelijks in de media en laat mensen ontwaken uit een diepe slaap. Werknemers gaan zich interesseren voor hun pensioen. Er is daarom behoefte aan heldere communicatie en duidelijke uitleg.

Laag pensioenbewustzijn - App Mijn Pensioen - BeFrank

Echter, nu werknemers een verhoogde interesse in pensioen tonen, blijkt de uitleg niet zo duidelijk. Pensioenexperts gebruiken in de media termen als UFR, intergenerationele solidariteit, collectieve beschikbare premieregelingen en TER+. Simpele vragen als “wat kost het pensioen mij en wat krijg ik ervoor terug?” blijven vaak onbeantwoord. Dit werkt demotiverend. Geen wonder dat het pensioenbewustzijn laag is. Waar gaat het mis?

Pensioencommunicatie
Bij veel pensioenuitvoerders is het Uniform Pensioen Overzicht (de UPO) nog steeds de belangrijkste vorm van communicatie. De UPO wordt uiterlijk in september verstuurd en zegt iets over de hoogte en ontwikkeling van het pensioen. De peildatum van de gegevens op de UPO is 31 december of 1 januari. Op het moment van ontvangst van de UPO is de informatie dus 9 maanden oud. Best vreemd voor een product dat afhankelijk is van beleggingen. Als de werknemer de envelop al opent en de brief begint te lezen – wie krijgt er überhaupt nog een brief – moet een hoop jargon worden ontcijferd.

Past deze vorm van communicatie nog wel in een tijd waarin we het gewend zijn om te internetbankieren, te Skypen met familie in het buitenland, bij Bol.com een eBook te bestellen en met Google Maps op onze smartphone te navigeren?

Verbroken verbinding herstellen
Communiceren is meer dan alleen maar het zenden van informatie. Klanten dienen informatie niet alleen te lezen, ze moeten ook begrijpen wat ze lezen. De opkomst van social media toont de behoefte aan de dialoog. Klanten willen dus meedenken en meepraten over het product, de communicatie en de dienstverlening. Bovendien moet informatie – bij voorkeur altijd en overal – toegankelijk zijn, up-to-date, relevant, in heldere taal en bovendien met behulp van de juiste techniek worden overgedragen.

Tips voor moderne en heldere pensioencommunicatie - BeFrank

Wat zou er gebeuren als we deze verbroken verbinding herstellen? Laten we deze simpele vuistregels toepassen en zo alle drempels om je te verdiepen in je pensioen wegnemen.

Mobiele dienstverlening
Communiceren draait voornamelijk om luisteren, zien, voelen, praten en bewegen. Daarmee lijkt een smartphone, uitgerust met microfoon, camera, touchscreen, speaker en GPS, hét ideale communicatiemiddel. Toch wordt de smartphone in de pensioenbranche nog erg weinig gebruikt.

Cijfers van het CBS (2012) tonen de sterke opkomst van mobiel internet sinds 2007, nog niet al te lang geleden.

opkomst mobiel internet vanaf 2007 - naar device (bron CBS 2012)

Het mobiel internet laat een sterke toename zien, die vooral wordt veroorzaakt door smartphones en tablets. Zou dit ook gelden voor pensioen? Is binnen de pensioenbranche ook behoefte aan mobiele dienstverlening?

Om hier achter te komen werden de websitestatistieken geraadpleegd. Met welke devices en met welke browsers worden de website en portalen bezocht? De resultaten overtroffen onze verwachtingen. Meer dan 27% van de bezoekers gebruikt een mobile device. Inmiddels is dit aandeel mobiele bezoeken verder gestegen. Daarmee spreken de cijfers voor zich: klanten vragen om mobiele dienstverlening.

Terug naar de tekentafel
Het is tijd voor een modern pensioen - BeFrank - App Mijn PensioenEen mobiele dienstverlening ontwikkelen. Hoe pak je dit aan? Allereerst zijn alle wensen geïnventariseerd. Onze eigen ideeën en de wensen van de klant.

Klanten willen online en volgens de sitestatistieken ook mobiel toegang tot hun pensioen. De informatie van de portalen moet worden ontsloten naar mobiele devices. De App dient daarom geïntegreerd te worden met de bestaande infrastructuur.

De devices waarmee de websites en portalen worden bezocht draaien voornamelijk op iOS en Android. Op basis van alle wensen is door BeFrank de App ‘Mijn Pensioen’ ontwikkeld.

 

De App kent onder andere de volgende functionaliteiten:

  • inzicht geven in belangrijke pensioengegevens;
  • bekijken van de persoonlijke pensioenrekening;
  • geven van realtime inzicht in beleggingen;
  • zelf berekeningen maken met de pensioenplanner;
  • feedback geven en stemmen op ideeën van anderen;
  • raadplegen van veel gestelde vragen en pensioenbegrippen;
  • lezen van nieuws- en opinie-artikelen;
  • bekijken demo- en Youtube video’s;
  • de App delen met collega’s en vrienden.

De manier waarop de gegevens worden gepresenteerd is geoptimaliseerd voor een mobiele en tablet omgeving.

Ook voor niet-klanten
Omdat uit onderzoek is gebleken dat het enthousiasme onder pensioenprofessionals toeneemt naarmate zij de dienstverlening zelf ervaren, is tevens een demofunctionaliteit aan de App toegevoegd. Met het invullen van enkele gegevens kan iedereen zelf berekeningen maken met de pensioenplanner en de andere onderdelen van de App bekijken.

Update
Inmiddels is aan de hand van gebruikersfeedback de App ‘Mijn Pensioen’ verbeterd. Zo is de App nu ook beschikbaar voor de iPad, wordt het rekeningnummer onthouden en is het design aangepast. Nieuwsgierig naar de laatste versie van de App ‘Mijn Pensioen’? Download de App voor iOS of Android. We zijn benieuwd wat je ervan vindt.

Frank van Wessel
Marketing Manager BeFrank

 

Over BeFrank
BeFrank bundelt de online kracht van BinckBank met de pensioenkennis van Delta Lloyd. Het resultaat is een frisse, nieuwe pensioenuitvoerder op de Nederlandse markt. Met online portalen, een pensioenplanner, de App ‘Mijn Pensioen’ en de pensioencommunity WeFrank staat BeFrank voor een moderne manier van pensioenuitvoering. BeFrank biedt een duidelijk pensioen en tegen lage kosten.

 

Wil je meer weten?

1 reactie

  1. Dag Greetje,
    De mobiele en digitale veiligheid is al belangrijk en zal in de toekomst nog veel belangrijker worden. Voor zowel desktops als voor mobiele devices geldt dat BeFrank er alles aan doet aan de serverkant van de verbinding om de security en veiligheid te waarborgen. Zo kennen we uitgebreide online security checks en beveiligde verbindingen. Aan de kant van de gebruiker (client), heeft BeFrank niet de invloed op de werking van de firewall en / of virusscan.

    Beantwoord dit je vraag?

    Vriendelijke groet, Frank

Reacties zijn gesloten