DACloos
22 juli 2014
Onderstaand artikel is op 22 juli 2014 verschenen in het Financieel Dagblad. Auteursrecht is dan ook behouden aan het Financieel Dagblad. Bekijk hier de opgemaakte versie.
Het lijkt wel of de dagen van de internethype weer terug zijn. Zwaar verliesgevende sites die hooguit een belofte voor de verre toekomst zouden kunnen zijn, gingen voor miljarden naar de beurs.
Gisteren werd bekend dat BeFrank is verkocht. Dat bedrijf verkoopt in zijn hoedanigheid van premiepensioen- instelling (PPI) nieuwerwetse pensioenproducten. BeFrank was in 2011 de eerste PPI van Nederland en heeft nu al meer dan 200 werkgevers met tegen de 30.000 werknemers aan zich gebonden.
Winst
Een prachtig resultaat, maar de winst blijft uit. BeFrank maakte vorig jaar een verlies van € 5,7 mln, en het bedrijf is sinds de oprichting niet winstgevend geweest.
Toch is dit bedrijf € 39 mln waard. Tenminste, Delta Lloyd heeft gisteren € 19,5 mln betaald aan BinckBank om volledig eigenaar te worden. Voordien hadden Delta en Binck elk de helft van de aandelen van het jonge bedrijf.
Probleem
Zo veel geld voor een verliestoko? Dat is minder gek dan het lijkt. PPI’s verkopen pensioenoplossingen aan bedrijven, net als pensioenverzekeraars. Daartoe maken ze eerst hoge kosten (adviseurs, systemen, administratie). Is de klant (een werkgever) eenmaal binnen, dan stromen de inkomsten tientallen jaren binnen. Aangezien die inkomsten bij een PPI vooral bestaan uit een klein percentage over het opgebouwde vermogen, rond de 0,4 procentpunt, worden die inkomsten alleen maar hoger naarmate de tijd voortschrijdt. De kost gaat voor de baat uit.
Verzekeraars zitten met hetzelfde probleem. Maar zij activeren de verkoopkosten. Dat wil zeggen: ze brengen ze niet in een keer ten laste van de winst, maar zetten ze op de balans en schrijven ze af. Dat staat ook wel als ‘deferred acquisition costs’ oftewel DAC. Maar PPI’s zijn geen verzekeraars en hebben geen DAC. De opstartkosten gaan dus volledig ten koste van de winst. Juist een PPI die hard groeit, maakt veel verlies.
Strategie
BeFrank is hard gegroeid. Qua aantal bediende werknemers is het de grootste in PPI-land, gevolgd door TKP/Aegon en Brand New Day/ASR op drie. Veelbelovend dus, maar anders dan bij de internetbedrijven van eind vorige eeuw is er echt kans op winst.
Waarom verkoopt Binck dan zijn belang van 50%? Officieel omdat het niet in de strategie past, en dat klopt ook wel. Maar waarschijnlijk speelt ook mee dat het nogal duur is. De afgelopen jaren moesten Delta en Binck geld bijstorten, vorig jaar € 4 mln. Voor Delta is dat peanuts, maar voor Binck, dat een kwartaalwinst meldde van € 8,5 mln, is het serieus geld.
Voor BeFrank hoeft de verkoop niet ongunstig te zijn. Door het gebrek aan DAC zullen de verliezen bij BeFrank hoog blijven. Met Delta Lloyd heeft de eerste PPI een goed onderdak gevonden, want deze verzekeraar met AEX-notering en een beurswaarde van € 3,5 mrd kan die ‘verliezen’ lachend dragen.