Pensioensector kan veel leren van e-commerce

BeFrank
31 jul 2019

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Commercieel directeur van BeFrank Jan Hein Rhebergen hoopt dat na het gejuich over het pensioenakkoord er nu ook snel invulling komt. “Er is nog wel wat ruimte voor interpretatie.”

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
Ik ben erg fan van Vlieland. Het heeft een prachtige natuur, met vrij weinig reistijd en zodra je de boot opstapt begint je vakantie. Omdat toeristen zonder auto’s komen legt iedereen alles lopend of per fiets af, wat een ontzettend ontspannen setting geeft. Je hebt er prachtige restaurants op waanzinnige locaties, zoals het Armhuis, waar ik elk jaar heen ga.

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
Voor korte vakanties wil ik nog wel eens stiekem mijn telefoon in de gaten houden, maar voor de langere vakanties spreek ik met collega’s af dat ze mij alleen via WhatsApp kunnen bereiken als het heel dringend is. Het helpt ook dat wij met drie jonge kindjes op vakantie zijn dus heel veel tijd voor werkmails is er dan niet.

Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar? 
We hebben afgelopen seizoen ontzettend veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. Ik ben erg onder de indruk hoe we als BeFrank om weten te gaan met onze groei en tegelijkertijd blijven innoveren. Zo lanceerden we nieuwe lifecycles en maakten we onze app nóg eenvoudiger. En waren we met ons Sustainable Impact Dashboard genomineerd voor de Green Quest Award. We doen er van alles aan om deelnemers meer te betrekken bij hun pensioen. Als je ziet dat veel van de nieuwe klanten een inlogpercentage van meer dan 70% hebben, dan vind ik dat een fantastische prestatie en een bevestiging dat onze inspanningen op dat gebied echt effect hebben.

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
Wij leren ontzettend veel van onze klanten op online gebied. We hebben vanaf het begin al veel e-commerce klanten waar we graag van leren. Als je kijkt hoe die bedrijven omgaan met data en dit vertalen naar de customer journey, dan denk ik dat de pensioenmarkt daar ontzettend veel van kan leren. Wij hebben hier onze stappen in gezet en geloven dat hier richting de toekomst waanzinnig potentieel zit.

Ligt BeFrank qua doelen in 2019 op schema?
Ja absoluut. Eerlijk gezegd zijn we verder dan ik had durven dromen. Wij beheren ondertussen 3,5 miljard op ruim 200.000 deelnemers bij 900 werkgevers. Daarmee zijn we de grootste PPI in de markt. Ook heeft 95% van de klanten waarvan het contract dit jaar afliep, een nieuw contract bij ons afgesloten. Dat zegt wel iets. Zowel kwantitatief als kwalitatief doen we het onwijs goed en zijn we hard op weg onze doelen voor 2019 ruimschoots te behalen.

Op welk resultaat ben je trots?
Op klanttevredenheid scoorden we een 7,8 bij werkgevers en een 7,5 bij deelnemers. Een stijging ten opzichte van vorig jaar, daar ben ik erg trots op. De serie videotestimonials die we maakten met klanten als Volvo en AFAS onderstrepen dit nog eens. En natuurlijk ook op de groei van het klantenbestand en het enorme percentage dat verlengd heeft. Maar ik ben ook trots op het feit dat we het vertrouwen hebben gekregen van onze aandeelhouder NN Group om een eigen koers uit te blijven zetten.

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
Na al het gejuich over het pensioenakkoord zou het mooi zijn als nu ook de invulling snel volgt. Er is nog wel wat ruimte voor interpretatie en het is voor werkgevers die nu een keuze moeten maken over hun regeling belangrijk dat er duidelijkheid komt. In die zin is het meeste werk nog te doen. Ik ben wel heel blij dat er eindelijk een stapje wordt gezet richting een individueel stelsel en hoop dat dit akkoord een eerste stap in een verdergaande modernisering zal zijn. De groei van ons bedrijf en de PPI-markt in zijn algemeenheid laat zien dat er in Nederland behoefte is aan een modernere en persoonlijkere vorm van pensioen.

Dit artikel verscheen 30 juli op AMweb als onderdeel van de zomerserie.