Verrassende eetmythes ontkracht

BeFrank
28 okt 2016

Na een intensieve sportsessie is het logisch dat je maag rammelt, maar met al die voedingshypes van tegenwoordig is het lastig om een gezonde, slanke keuze te maken die ook nog eens vult. Zes eetmythes ontkracht, zodat je écht healthy keuzes kunt maken.

1. Vet eten maakt dik
Dat klopt, mits je er dagelijks enorme hoeveelheden van eet. Het mooie van een stuk worst of kaas is dat je jezelf er niet snel aan zult overeten. Dat is wel het geval met koolhydraatrijke producten zoals chips, koekjes en cola, omdat de producenten ervoor hebben gezorgd dat je ervan kunt blijven eten zonder dat je hersenen – zoals normaal gesproken gebeurt – het seintje krijgen dat je verzadigd bent.

2. Rauwe melk is gevaarlijk
We slaan ongepasteuriseerde kaasjes in Frankrijk vaak over, omdat we denken dat ze ongezond zijn en vol bacteriën zitten. In werkelijkheid is het veel gevaarlijker om schaaldieren te eten dan een rauw glas melk of stukje kaas te nuttigen. Rauwe melk bevalt bovendien omega 3, kankerremmer CLA en vitamines A, D en K, terwijl die gunstige effecten door pasteurisatie allemaal verdwijnen.

3. Afvallen = sporten
Sporten als je wilt afvallen is eigenlijk de omgekeerde volgorde, want door al dat bewegen krijg je trek, eet je meer van het voedsel dat je dikker maakte en kom je waarschijnlijk juist aan. Professor Aaron Carroll, die veel publiceert over gezondheid en beleid, ontdekte dat stoppen met het eten van te veel suikers – pasta, brood, cola, aardappels, pizza – dé manier is om een gezond gewicht te bereiken.

4. Wees zuinig met zout
Er is weinig steekhoudend bewijs dat je zuinig moet zijn met zout. Sterker nog: onderzoek van de laatste paar jaar suggereert dat een beperkte zoutinname de kans vergroot om eerder te overlijden. Het advies is daarom om wél zout te eten: niet de bewerkte, spierwitte variant uit de supermarkt, maar het pure, grijze en ongeraffineerde zeezout uit de Biowinkel dat bomvol mineralen zit.

5. Alle calorieën zijn hetzelfde
Eenzelfde hoeveelheid calorieën uit snelle koolhydraten zoals een blikje Coca-Cola heeft een heel ander effect heeft op het lichaam dan dezelfde hoeveelheid calorieën uit bijvoorbeeld broccoli. Snelle, ongezonde calorieën zorgen voor de aanmaak van veel insuline, wat als energie wordt opgeslagen in de vetcellen, terwijl gezonde calorieën zorgen voor energie en worden verbrand.

6. Verzadigde vetten zorgen dat je dichtslibt
Van jongs af aan is ons meegegeven dat onverzadigd vet uit plantaardige olie en margarine goed is en verzadigd vet uit roomboter, kokosolie en Franse kaas slecht. Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat verzadigd vet helemaal niet bijdraagt aan een te hoog cholesterol en dichtgeslibde aderen; het is juist goed voor je, want het zit vol belangrijke vitamines en geeft snel een verzadigd gevoel.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

 button terug naar BeFit