Hoe mindful ben jij?

BeFrank
28 okt 2016

Fit zijn voor later, daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Je kunt immers ook geen marathon winnen zonder ervoor te trainen. Mindfulness lijkt dé oplossing voor allerlei gezondheidsklachten. Mindfulness zorgt voor meer zelfvertrouwen, minder onrust en – hopelijk in de nabije toekomst – een mentaal en fysiek gezond pensioen. Maar wat is het eigenlijk? En hoe werkt het?

Opstaan, douchen, naar je werk rijden, boodschappen doen, avondeten klaarmaken. Als je erover nadenkt, is het bijna beangstigend hoe vaak je op routine draait terwijl je geest met zaken uit het verleden of de toekomst bezig is. Tijdens het ontbijt bedenk je wat je vanavond gaat koken, in de auto doorloop je je dagplanning, op je werk pieker je over de taken die je morgen allemaal nog moet doen. Waar de meeste mensen leven op de automatische piloot, leert mindfulness je om precies het tegenovergestelde te doen: niet straks, maar nú leven. Of je nu in een file van tien kilometer staat, de wekelijkse boodschappen doet of op je werk naar het toilet gaat.

Wetenschappelijk bewezen
In tegenstelling tot andere ‘zuchten naar verlichting’ zoals yoga, pilates of vele meditatievormen, is de werking van mindfulness wetenschappelijk bewezen. Engelse en Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die regelmatig aan mindfulness doen een grotere hersenactiviteit hebben aan de linkerkant van de cortex, dat deel van de hersenen waar positieve emoties worden opgewekt. Ofwel: mindfulness maakt vrolijk. Uit andere onderzoeken is daarnaast gebleken dat mindfulness zorgt voor een sterker afweersysteem, stress in je lijf vermindert en effect heeft bij depressies. Het mooiste ervan: iedereen kan het leren, maar daarvoor moet je wel oefenen.

Mindful in de file
Mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme. Alle afzonderlijke onderdelen van aandachttraining – zoals de Nederlandse vertaling luidt – zijn door professionals ontdaan van hun religieuze en culturele wortels en samengevoegd in een officieel educatief programma van acht weken dat je overal in het land kunt volgen. Tijdens deze training word je op een toegankelijke manier zelf aan het werk gezet met praktische oefeningen, zoals met aandacht voelen hoe je op de bank zit, naar de trein loopt ademt, autorijdt of je tandenpoetst. Deze oefeningen helpen je om het ‘in het nu te zijn’ te integreren in het gewone leven van alledag.

Stap voor stap
Je kunt ook op eigen houtje aan de slag met mindfulness. Je hoeft daarvoor niet elke dag de hele dag bewust te leven, het is goed genoeg om te beginnen met een paar keer per dag bewust stilstaan bij wat je op een bepaald moment doet. Focus een aantal keer per dag op je ademhaling, open de deur met aandacht, kauw eens tien keer op dezelfde hap eten. Ga bij jezelf na wat je ruikt, wat je voelt, wat je proeft. Mindfulness is een handvat om stap voor stap te leren wat het leven inhoudt en wat echt belangrijk voor je is.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

 button terug naar BeFit