Ademkracht

BeFrank
20 dec 2016

Ademhalen lijkt zo makkelijk, iets wat vanzelf gaat. Maar we ademen vaak te snel, te diep en denken dat inademen belangrijker is dan uitademen. Zonde, want door te focussen op je ademhaling kun je angst en stress reduceren en ook sneller ontspannen.

Ademhalen is een levensfunctie die direct is verbonden met onze gemoedstoestand. Schrik je, dan haal je diep adem om moed te verzamelen. Word je onrustig, dan haal je ondiep en langzaam adem. Ben je boos, dan adem je voorbereid op een explosie door je neusvleugels. Maar het omgekeerde geldt ook: aan de hand van de manier waarop jij ademt, krijgt het lichaam vanuit de hersenen een feedbacksignaal om kalmer of juist opgewondener te worden.

Remedie tegen ziektes
Adem je rustig en ontspannen, dan zal je lichaam in een relaxte modus blijven. Adem je hoog en gespannen, dan zal je lichaam denken: er is iets aan de hand! In je ademhaling ligt een sleutel om iets aan je stemming en je werkflow te doen. Goed ademhalen geeft energie, rust, zelfvertrouwen en zekerheid. Het zorgt ervoor dat je makkelijker kunt ontspannen en is de eerste remedie tegen allerlei ziektes en kwalen. Door te snappen hoe je moet ademhalen, gaat er een wereld voor je open.

Meer is niet altijd beter
Een ademfrequentie van zes tot acht keer per minuut is genoeg, maar de meeste mensen ademen sneller. Dat zorgt voor vermoeidheid, gejaagdheid en onrust. Klachten die leiden tot nog vaker en sneller ademen. Een vicieuze cirkel. Bewust wat rustiger en minder diep ademen haalt de angel uit een gejaagd lijf. Dat brengt rust en energie. Een simpele oefening is vaak al goed genoeg: adem in door je neus, adem goed uit door je neus en pauzeer na elke uitademing.

Adem uit!
Beter ademhalen is een kwestie van oefenen. Niet heel ingewikkeld, maar het vereist wel enige discipline om je nieuwe manier van ademhalen in je systeem te introduceren. Probeer elke dag een paar keer bewust te ademhalen en neem ’s avonds voor het slapen tien minuten de tijd om je volledig te focussen op je ademhaling. Lukt het je om je ademhaling onder controle te krijgen, dan zul je dat merken aan je fysieke en mentale gestel. Hoe rustiger je ademhaalt, hoe meer ontspannen je bent en dat helpt weer om je pensioen gezond te bereiken.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit