Menu

Pensioencommunicatie en een chatbot

17 mei 2017

Nieuws

Je kunt er tegenwoordig niet omheen: chatbots en virtuele assistenten om de klant nog beter te bedienen. Een nieuwe trend die veel bedrijven bezighoudt. Wordt 2017 het jaar van de chatbot in Nederland?

De afgelopen jaren heeft artificial intelligence (a.i.) en machine learning een hevige ontwikkeling doorgemaakt. Dankzij deze ontwikkelingen zijn bedrijven beter in staat om antwoorden te geven op vragen die een klant aan een chatbot stelt.

Innovatieve communicatie
Sinds de oprichting van BeFrank is begrijpelijke pensioencommunicatie niet meer weg te denken uit ons DNA. Zo zijn we continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden om pensioen begrijpelijker en leuker te maken. Daarom zijn we actief gaan meedraaien in het partnership met Capital On Stage in samenwerking met LLEF! (innovatieprogramma Delta Lloyd). Capital on Stage brengt bedrijven gericht op bepaalde vraagstukken in contact met relevante startups of scale-ups. Hierdoor zijn we in gesprek geraakt met Quriobot. In Quriobot vonden wij een juiste partner waarmee we pensioencommunicatie konden combineren met een chatbot.

Soorten chatbots
Er zijn eigenlijk twee soorten chatbots. Een ‘vrije conversatiebot’ en een ‘gescript bot’. Deze laatste bot komt het meeste voor. Op basis van buttons waarop geklikt kan worden geeft de gescripte bot het antwoord. De vrije conversatiebot is een goed gevulde database die op basis van een algoritme passende antwoorden teruggeeft op vragen van klanten. Dit is een dure en tijdrovende investering. Vaak komt het bij deze bot nog voor dat die niet het antwoord geeft waar de klant naar op zoek is. BeFrank heeft daarom een gescript bot met Quriobot ontwikkeld.

Een chatbot om klanten sneller op weg te helpen
Almar Stolp, Online manager BeFrank: “Bij BeFrank krijgen we veel vragen over het inloggen op de persoonlijke omgeving. Met de chatbot willen we kijken of we die vragen kunnen afvangen met als doel de klant sneller op weg te helpen. In een paar weken tijd hebben we dit met elkaar gerealiseerd, zo snel kan het gaan. De chatbot draait nu op BeFrank.nl en BeFrank.com. Naast de hulp die de bot biedt bij het inloggen, kan deze ook helpen met het vinden van andere informatie op de website. We blijven de chatbot verbeteren en bij positieve resultaten zijn we voornemens om deze verder in onze dienstverlening te implementeren.

Over Quriobot
Quriobot is begin 2017 gelanceerd en helpt bedrijven een digitale conversatie te starten met klanten. De filosofie is eenvoudig: statische contact- en feedbackformulieren vervangen door een online gesprek aan te gaan en zo interactief de betrokkenheid van de respondent vergroten. Het bedrijf kent echter verschillende toepassingen en wordt breder ingezet dan alleen het vervangen van feedbackformulieren.

Bekijk ook: BeFrank & Quriobot in de media.