Menu

De norm die wij neerleggen voor inloggen is 80 procent

26 januari 2022

Nieuws

Pensioencommunicatie wordt met het oog op het nieuwe pensioenstelsel steeds belangrijker. Pensioenverzekeraars, pensioenadviseurs, pensioenfondsen en ppi’s doen er veel aan om deelnemers te betrekken bij hun oudedagsvoorziening. In een serie op Amweb komen diverse organisaties aan het woord die erin slagen om dit doel te bereiken. In deze aflevering komt Jan Hein Rhebergen aan het woord van BeFrank.

BeFrank staat erom bekend pensioen eenvoudig en begrijpelijk te maken. Leg eens uit hoe jullie te werk gaan.
Het is echt de combinatie van online en offline. Wij zijn weliswaar een online uitvoerder, maar hebben ervaren dat offline – op locatie – heel goed werkt. Bij voorkeur net nadat de regeling live is gegaan. We doen activatieacties bij de werkgever. Wij leggen een grote blauwe drempel neer, midden voor de deur, en nodigen mensen uit om over de drempel te komen die pensioen heet. Wij staan achter die drempel en helpen met activeren, inloggen, het maken van een koppeling met het pensioenregister; we zien dat mensen daar ongelooflijk blij mee zijn. Dat heel moeilijke pensioen dat zo ver weg en complex was, zit opeens op je telefoon en is helder en eenvoudig te zien en te volgen. Wat we ook veel doen is doelgroeppresentaties: de doelgroep jongeren is een heel andere presentatie dan mensen die bijna met pensioen gaan. Op Road to retirement komen andere mensen af dan als het gaat over bouwen aan een duurzame toekomst, wat meer gaat over hoe je beleggen wilt.”

En wat doen jullie online qua communicatie?
“Elke deelnemer krijgt een vooraankondiging en een persoonlijke welkomstvideo. Headline: je verwacht misschien niet dat je invloed hebt, maar dat heb je wel. Je kunt keuzes maken. Kom inloggen en kijken. Hier hebben we een goede conversie op; mede omdat mensen door corona meer tijd hebben. Je krijgt niet een algemeen praatje, maar een presentatie op jouw regeling toegesneden. Dus heb je bijvoorbeeld geen ANW, dan zit het er ook niet in.”

Op wie richten jullie je met deze communicatiemiddelen?
“Wanneer we mensen betrokken willen krijgen bij de pensioenregeling dan hebben we het over de deelnemers. Werkgevers zijn echter wel heel belangrijk; die investeren immers veel in de arbeidsvoorwaarde pensioen. We geven de werkgever de regie. In de werkgeversrapportage wordt bijvoorbeeld gerapporteerd hoeveel procent heeft geactiveerd. Maar ook welke doelgroepen voorlopen en welke achterblijven. En welke presentaties effect hebben gehad op het inloggedrag. Om de werkgever betrokken te krijgen bij de arbeidsvoorwaarde pensioen is het van belang dat die kan zien wat er gebeurt en kan bijsturen door bijvoorbeeld gericht een actie te doen op 50-plus of op jongeren.”

 

 

 

 

 

 


Kun je aangeven wat de resultaten zijn?
“Onze norm ligt op 80 procent die heeft ingelogd en geactiveerd en dus weet wat er is geregeld. Dat is niet de norm in de markt, maar het is de norm die wij neerleggen. Voor onze hele portefeuille is dat al 76 procent in 10 jaar historie. Er zitten bedrijven bij die al op 90 procent zitten binnen het jaar. Wij stoppen pas als we klaar zijn. We melden klanten wat we gaan realiseren en zorgen ervoor dat dat lukt. We sluiten een weddenschap af met de OR, de werkgever, de adviseur en met onszelf. En vieren het ook als het gehaald is. We gaan bijvoorbeeld met een ijscokar staan bij een organisatie om te vieren dat het gelukt is. In de rij voor het ijsje gaat het gesprek vervolgens weer over pensioen.”

Wat zijn de vervolgstappen die jullie nemen om nóg meer mensen bij hun pensioen te betrekken?
“Activatie is de eerste stap die je moet zetten. Daarnaast wil je ook dat deelnemers het vertrouwen voelen om hun pensioen te beïnvloeden, de regie te pakken. We zijn aan het onderzoeken wat peer-to-peer met data over de hele portefeuille oplevert. We hebben een pilot gedaan met extra premie inleggen (bijsparen). Bijvoorbeeld mensen leggen gemiddeld zoveel extra premie in en wat doet dat met de betrokkenheid, activatie en tevredenheid. Dit geeft heel goede resultaten, omdat iedereen het fijn vindt om te weten waar hij precies staat.”

Welke tip(s) heb je voor adviseurs die met deelnemers communiceren over pensioen?
“Er zijn meer en meer gave initiatieven in de markt, maar de headline is wel: het gebeurt in het gesprek met de deelnemer of de werkgever. Wat je veel ziet, is dat we de neiging hebben het te moeilijk te maken. Pensioen is gewoon salaris voor als je niet meer werkt; het is jouw potje, jouw geld. Breng het terug tot alledaagse dingen: zoveel boodschappen, zoveel broden. Maak het klein en toegankelijk. En je moet voortdurend tweaken wat beter werkt.”

Dit artikel verscheen 25 januari op AMweb.