Vijf vragen over diëten

BeFrank
3 aug 2017

Maak jij altijd goede keuzes als het gaat om diëten? Hieronder vijf vragen en antwoorden over wat je wel en juist niet moet doen.

1. Moet je als je op dieet bent de hele dag calorieën tellen?
Absoluut niet. Als de natuur het belangrijk had gevonden dat we exact bijhouden hoeveel calorieën we per dag binnenkrijgen, hadden we in plaats van smaakpapillen een rekenmachine op onze tong gehad. Een eenvoudig trucje als je wilt afvallen: eet naast het ontbijt twee keer per dag één bord eten dat voor de helft is gevuld met groente, voor een vierde met rijst/pasta/brood/aardappels en voor een vierde met vis, vlees of een vleesvervanger.

2. Kun je in plaats van diëten ook gewoon wat vaker sporten?
Sporten is absoluut goed voor je, maar verwacht kilotechnisch geen kortetermijnwonderen als je het alleen bij sporten houdt. Ga maar na: de energiewaarde van een kilo lichaamsvet is 7.777 calorieën. Dat staat gelijk aan veertien uur zwemmen. Ofwel: je moet veertien uur zwemmen om één kilo vet te verbranden. Of 35 uur wandelen. Of zo’n tien uur hardlopen. Zelfs voor topatleten is dat te veel van het goede.

3. Word je dik als je na 8 uur ’s avonds eet?
Eén van de meest hardnekkige fabels. Weliswaar werkt je stofwisseling overdag iets anders dan ’s nachts, maar dat verschil is zó miniem dat het te verwaarlozen is. Je wordt zwaarder als je gedurende langere tijd meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, daar zijn alle wetenschappers het inmiddels wel over eens. Ongeacht het tijdstip.

4. Waarom is een goed ontbijt zo belangrijk als het toch niet uitmaakt wanneer je iets eet?
Niet zo zeer het ontbijt is belangrijk, maar vooral dat je daarmee voorkomt dat je om elf uur ’s ochtends – verblind door honger – in de kantine naar een calorierijke snack als een gevulde koek of vette croissant grijpt. Positief punt van ontbijten is bovendien dat je spijsvertering op gang komt en alerter bent op je werk en in het verkeer.

5. Val je sneller af als je de hele dag door flink veel water drinkt?
Ons lichaam bestaat voor zeventig procent uit water. Zo’n beetje alle processen in ons lichaam vinden dus plaats in water. Is er te weinig water, dan verloopt je stofwisseling moeizamer. Dagelijks ongeveer anderhalve liter water is daarom aan te raden, ook omdat we dorst vaak verwarren met een hongergevoel. Maar meer dan anderhalve liter is echt niet nodig.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit