Sporttrends van 2019

BeFrank
10 apr 2019

Met de zomer in aankomst, hebben we het er weer vaker over: hoe kom je in shape en verlies je je wintervachtje? We praten je even bij: wat zijn de sporttrends van 2019. We stappen van HIIT over op LITT, trainen op de werkplek wordt steeds normaler en hiken belooft volkssport nummer één te worden. Jep, 2019 belooft een spannend jaar te worden op sportgebied. De top-5 grootste trends op rij. 

HIIT wordt LITT. High Intensive Interval Training (HITT) was vorig jaar dé trend op sportgebied, maar lijkt dit jaar verslagen te gaan worden door tegenpool LITT (Low Intensity Interval Training): langzame bewegingen, met veel aandacht voor de juiste techniek. In tegenstelling tot HITT Is LITT perfect geschikt voor beginners, mensen die niet in topconditie zijn of kampen met een blessure. LITT is ook een goede hersteltraining.

Nog meer wearables. Het Amerikaans Instituut voor Sportgeneeskunde doet elk jaar onderzoek naar wereldwijde sporttrends. Voor komend jaar voorspelt het instituut: nóg meer draagbare gadgets, alias wearables. Denk bijvoorbeeld aan fitness trackers, maar ook aan hartslagapparaten, GPS-apparaten en fitbits. Vooral voor degene die buiten sporten zijn dit mooie extra’s om alles te monitoren.

Hiking. De paden op, de lanen in. Hiking is zó hot dat zelfs bekende modeontwerpers ermee aan de haal zijn gegaan. Er was afgelopen seizoen geen catwalk waarop géén pufferjassen, rugzakken, bergschoenen en buideltassen te zien waren. Ook terug van weggeweest: de Jezus-sandaal van weleer, die nu ‘hiking sandal’ wordt genoemd. Je kunt altijd aan de slag, ook populair, een hiking-weekend met vrienden, en op vakantie smorgens voor het heel warm wordt al een mooie route afleggen.

Piloxing. Deze combinatie van pilates, boksen en dansen is bedacht door de Zweedse personal trainer Viveca Jensen. Je traint je kracht, snelheid en behendigheid door te ‘luchtboksen’ met bokshandschoenen aan, terwijl je ondertussen dansbewegingen maakt die zorgen voor de soepelheid, balans, vetverbranding en uithoudingsvermogen. Je verbrandt per sessie zo’n 800 à 1000 kilocalorieën. Rocking those abs!

Trainen op de werkplek. De werkdag afsluiten met een bootcamp-sessie met je collega’s. Of de ochtend starten met een gezamenlijke training: een rondje hardlopen, gymnastiekles of fitnesssessie met een personal trainer. Trainen op de werkplek wordt steeds populairder, vaak gefaciliteerd door werkgevers die steeds meer lijken te beseffen dat fitte werknemers minder vaak ziek zijn, efficiënter werken en gelukkiger zijn. Het scheelt je ’s-Avonds tijd en afzeggen is not done! Dus de perfecte stok achter de deur. Biedt je werkgever dit niet aan? Er zijn ook diverse personal trainers die aan huis/kantoor komen, en die je met een aantal collega’s gewoon zelf in kunt huren!

Dat wordt dus een mooie sportieve zomer!

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit