Slaap lekker!

BeFrank
13 jul 2018

Een goede nachtrust is essentieel voor je fysieke en mentale welzijn. Toch slapen we steeds minder, met alle negatieve gevolgen van dien. Hoe zorg je ervoor dat slapen weer een levensinstelling wordt in plaats van het sluitstuk van de dag?

In Nederland zijn we de laatste jaren zo’n anderhalf tot twee uur per nacht minder gaan slapen, zo blijkt uit de jaarlijkse enquête van de Nederlandse Vereniging voor Slaap en Waak onderzoek. Dertig procent van alle Nederlanders slaapt zelfs maar zes uur per etmaal of minder. Niks om over op te scheppen, want te weinig slaap heeft impact op zowel je geestelijke als je lichamelijke gezondheid. Je stemming vermindert aanzienlijk, je kunt je niet zo goed meer concentreren, je raakt sneller gestrest én je cognitieve functies gaan haperen. Als je tien jaar of langer een afwijkend slaapritme hebt, leidt dat zelfs tot 6,5 jaar extra veroudering van de hersenen.

Ideale bedtijd
De hoeveelheid slaap die je nodig hebt, verschilt per leeftijdsgroep. Baby’s hebben zo’n 16 uur slaap per etmaal nodig, peuters 12 uur, lagere schoolkinderen 11 tot 12, middelbare scholieren en studenten tot 25 jaar minimaal 9 uur en volwassenen gemiddeld 7,5 uur. Gedurende die tijd worden je hersenen hersteld en gerepareerd. Zoals de Noorse wetenschapper Claire Sexton heel mooi zei: ‘Slaap is eigenlijk de huishoudster van onze hersenen.’ Sterker nog: er is vrijwel geen aspect in ons leven dat níét verbetert als je voldoende slaapt. Je creativiteit en je vindingrijkheid krijgen een boost, je zelfvertrouwen en je besluitvaardigheid laten een stijgende lijn zien.

Voorbereidingstijd
Wil je goed slapen, dan zijn er drie dingen nodig: je moet slaperig genoeg zijn, je moet rustig zijn en je moet willen slapen. Ofwel: een goede nachtrust vereist voorbereidingstijd. Die voorbereiding houdt onder meer in dat je je tablet, smartphone en laptop zo’n twee uur voordat je wilt slapen uitdoet, want anders blijf je te actief. Dim de lichten, steek bijvoorbeeld kaarsjes aan en neem een warm bad of douche. Het klinkt tegenstrijdig, maar daardoor koelt je lichaam van binnen af, wat helpt om lekker te kunnen slapen. Wil je televisie kijken, schakel dan in op iets wat niet te heftig binnenkomt. Voer ook geen discussies, maar houd het bij kalme activiteiten die niet te veel van je vragen.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit