Leven zonder maatregelen: zo doe je dat

BeFrank
20 apr 2022

Thuiswerken, anderhalve meter afstand houden, mondkapjes dragen: het ligt eindelijk weer achter ons. En hoe fijn het ook is dat de regels wegvallen, het is toch even wennen. Hoe ga je om met de prikkels van het sociale leven nu alles weer mag?  

Moeite met verandering
We zijn allemaal anders. De ene persoon staat te trappelen om alle collega’s weer te zien, de ander komt juist vermoeid thuis na een dag op kantoor. Het lijkt erop dat het voor veel mensen lastig is weer vol in het sociale leven te duiken. De belangrijkste reden voor onze weerstand? Verandering. Zijn we nét gewend aan ons leven met maatregelen, moeten we ons weer aanpassen. Geef jezelf daarom de tijd om weer aan het sociale leven te wennen. Bouw bijvoorbeeld het aantal dagen op kantoor rustig op, en plan niet meteen al je weekenden vol met sociale activiteiten. Zo help je jezelf langzaam wennen aan het oude normaal.

Sociale overprikkeling
Het kan het ook zijn dat je iets overprikkeld bent. Overprikkeling betekent eigenlijk dat er te veel informatie binnenkomt via je zintuigen. Vaak gaat het gepaard met hoofdpijn, vermoeidheid, stress, slaapproblemen en soms met het overlopen van emoties. Na de lockdown maken meer mensen melding van deze vorm van overbelasting. Heb jij na een familieverjaardag of lange werkdag het gevoel dat je ‘batterij’ leeg is? Dan is het belangrijk om jezelf ook iets meer rust te geven.

Tips om te ‘ontprikkelen’

1. Neem een time-out
Merk je dat je overprikkeld raakt, bijvoorbeeld doordat je moe wordt in een sociale situatie of je sneller ergert aan kleine dingen? Neem dan een korte time-out. Loop even (alleen) naar buiten voor een frisse neus, of zonder je even af van de groep. Gun jezelf een moment van rust: het is echt niet vreemd dat je dit af en toe nodig hebt.

2. Vertel iemand hoe je je voelt
Vind je het toch gek om weg te lopen van je collega’s, of om op een verjaardag opeens buiten te gaan staan? Vraag dan of iemand met je meeloopt. Meestal lucht het enorm op om iemand te vertellen hoe je je voelt. Ook levert het soms de mooiste gesprekken op. De kans is groot dat jij lang niet de enige bent die sociale situaties lastiger vindt dan voorheen.

3. Wees lief voor jezelf
Vind je het maar raar van jezelf dat je je tegenwoordig sneller overprikkeld voelt? Of spreek je jezelf streng toe als je weer tegen een verjaardag opziet? Niet doen! Probeer juist lief te zijn voor jezelf en te accepteren dat het leven tegenwoordig een beetje anders is. Hoe meer ruimte je jezelf geeft, hoe sneller je weer aan sociale situaties went.

4. Doe ademhalingsoefeningen
Ben je in een sociale situatie en voel je je echt overprikkeld? Dan kan het ook helpen om een ademhalingsoefening te doen. Ga bijvoorbeeld even naar het toilet en leg je hand op je buik. Adem diep in door je neus, en voel je buik uitzetten. Adem daarna rustig uit door je mond, alsof je een fijne draad spint met je ademhaling. Voel hoe je buik inzakt. Doe dit een paar minuten. Je zult zien dat je je daarna een stuk rustiger voelt.

Het oppakken van ons sociale leven is voor veel mensen even aanpassen. Gelukkig wen je hier vanzelf aan. Geef jezelf de ruimte en wees ook lief voor anderen om je heen die nog een beetje moeite hebben met alle sociale prikkels. Zo helpen we elkaar vooruit.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit