Hoe voorkom je een snackattack?

BeFrank
14 mei 2020

In deze tijd zien sommige mensen corona als aanleiding om gezonder te gaan leven. Dat juichen we natuurlijk toe. Gezond eten en regelmatig bewegen helpt je immuunsysteem in vorm te houden en dit is nu extra belangrijk. Vol goede moed beginnen we hieraan, maar na één of twee weken volgt er vaak toch een snackattack. Waarom is het zo moeilijk om een gezond eetpatroon langer vol te houden? En minstens zo belangrijk: hoe hou je het dit keer wél vol?

Tussen ons 18e en 70e levensjaar gaan we gemiddeld 104 keer op dieet. Om het in jaren uit te drukken: tien jaar. Elke keer weer gaan we gemotiveerd, gestimuleerd en vastbesloten aan de slag. En elke keer komt dat moment waarop we tóch weer de mist ingaan. De welbekende snackattack. Het ergste hieraan is misschien wel het gevoel dat je wéér hebt gefaald. Het zeurstemmetje in je hoofd dat je beter zou moeten weten. Waarom trap je dan toch steeds weer in de valkuil? Simpel, mensen zijn gewoontedieren. Dat zit in onze genen gebakken. We zijn daarom geneigd om steeds terug te vallen in het gedrag dat we gewend zijn. Omdat ons van jongs af aan wordt ingeprent dat ongezond eten lekkerder is dan gezond eten, dat een snoepje erbij hoort als je zielig bent en een koekje best mag in geval van ziekte, is jezelf overeten, dik worden en niet-bewegen voor veel mensen bijna een natuurlijke gang van zaken geworden. Ook nu we allemaal veel meer thuis zitten, zijn we sneller geneigd om even iets lekkers te pakken.

Tussen je oren
Het besluit om gezonder te leven is dus in eerste instantie een verstandelijk besluit. Gevolg: terwijl je emoties de hele dag door zeuren om het gebruikelijke koekje of broodje kroket, moet je verstand elke keer zeggen: ‘Nee, dat nemen we niet.’ Je verstand moet je emoties enorm in bedwang houden om vol te houden. Dat is een heel bewust proces dat alleen goed blijft gaan zolang je er met je hoofd bij blijft. Laat je de teugels vieren, dan zal je al snel vallen voor koekjes/chips/taart. Mensen die willen afvallen vertonen in die zin veel overeenkomsten met mensen die van een verslaving willen afkomen. Ze wíllen wel, maar ze kúnnen niet. De reden daarvoor is dat wilskracht alleen niet genoeg is. Wil je blijvend afvallen, dan moeten al je oude eetgewoontes in de ban. Lastig, want dat betekent dat je jezelf moet dwingen tot routines die totaal nieuw zijn. Dat kost energie, omdat het niet natuurlijk aanvoelt en er overal verleidingen zijn.

Wees niet te streng
De aandrang om de makkelijkste weg te kiezen en toch dat ene kaaskoekje of die driedubbele tosti met ketchup te nemen, zal op sommige momenten overweldigend en bijna onhoudbaar zijn. Maar als je wilt afvallen, zal je moeten doorzetten totdat de nieuwe gewoontes er zijn ingesleten. Een van de beste succestips is om op een langzame en gezonde manier af te vallen. Zo vermijd je het jojo-effect en verminder je de kans op snackattacks, omdat je niet barst van de honger. Een tip hierbij is om niet met trek naar de supermarkt te gaan. Hiermee verminder je de verleiding om toch die ene snack mee te nemen. Het is daar bovenop belangrijk dat je jezelf tijdens je dieet niet álles ontzegt. Veel diëtende mensen zijn te streng voor zichzelf en gaan juist daardoor na een tijdje de fout in. Houd je enorm van pizza, dan moet je die – met mate – lekker blijven eten! Kun jij niet zonder chocolade? Beloof jezelf elke dag op een vast tijdstip een klein stukje chocolade én geniet ervan. Verbied jezelf niks. Dát is het beste recept voor succesvol gewichtsverlies zonder snackattacks. Zo kun je bijvoorbeeld doordeweeks 100% gezond eten en in het weekend iets minder streng voor jezelf zijn.

5 lifehacks om snackaanvallen te voorkomen
1. Schrijf op wat je eet
2. Drink water als je trek hebt
3. Omring jezelf (virtueel) met positieve mensen
4. Eet om de twee uur iets kleins
5. Vermijd kookprogramma’s op tv

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit