Gezond en lekker barbecueën, zo doe je dat

BeFrank
8 mei 2018

Bij de gemiddelde barbecue draait het om de V en de twee S’en: vlees, stokbrood en sausjes. Met deze tips plus overheerlijke en gezonde tegenhangers kun je fit en zonder schuldgevoel smullen bij elke barbecue.

Vanuit achtertuinen, balkons en parken barbecuet de Nederlander gemiddeld 5 tot 10 keer per jaar. 31% zou het liefst het hele jaar boven de kolen willen staan. Logisch ook, barbecueën is een sociale aangelegenheid pur sang. Vrienden, familie, buren; zet er een barbecue bij en het feest kan beginnen. Zelfs onder een afdakje bij een tegenvallende zomer.

Op het menu: slimme trucjes
Fit en zonder schuldgevoel smullen bij elke barbecue? Ga dan goed voorbereid van start. En dan hebben we het niet over het voorbereiden van het eten maar het voorbereiden van je maag. Uitgehongerd aan tafel gaan zitten, resulteert geheid in het leegeten van de halve mand stokbrood. Eet van te voren wat gezonde snacks of start met een salade, voordat de barbecuegerechten gaar zijn.

Nice to meat you
Barbecueën is ongeveer net als grillen: een magere bereidingswijze. Wil je het verantwoord houden, vermijd dan caloriebommen als hamburgers, speklappen en worstjes. Gelukkig blijft er genoeg lekkers over: biefstuk, kipfilet, kalkoen of varkenshaas. Liever geen vlees op jouw barbecuebordje? Ga dan voor vis, bij voorkeur kabeljauw, tonijn, forel, schol, tong of zeeduivel. In een pakketje van aluminiumfolie of in een visklem.

Ga voor groenten
Ook met vegetarisch gerechten doe je je smaakpappillen én lichaam een groot plezier. Deze portobello burger bijvoorbeeld. Verder: paprika, courgette, champignon, tomaat, allemaal ideaal om op een spiesje te grillen. Marineer de groenten even in een beetje olijfolie met wat peper, zout en knoflook. En op het vuur ermee. Ook mais doet goed: smeer wat olijfolie op de kolf en doe een snufje peper en zout bij. Fruit is trouwens ook overheerlijk wanneer het boven de hete kolen vandaan komt.

Lekker dippen
Een lekkere dot saus bij een barbecue is natuurlijk als cadeaus op een verjaardag: dat hóórt erbij. Helemaal vermijden hoeft niet voor een gezonde barbecue. Goed om te weten: rode sauzen (curry, ketchup) bevatten minder vet dan witte sauzen (mayonaise). Helaas pindakaas: satésaus is een dikmaker. Zelf sausjes maken? Doe dat dan op basis van yoghurt of kwark, zoals deze yoghurtdips.

Bon appetit en veel barbecueplezier!

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit