7 redenen om vaak en veel te dansen

BeFrank
6 sep 2022

Fitness, Yoga, pilates, tennis, spinning, hardlopen… er zijn ontelbaar veel manieren om gezond bezig te zijn. Meer dan ooit snappen we dat inspannen zinvol is; veel mensen pikken daarom een sport op. Of proberen het in ieder geval. De een met meer succes dan de ander.

Een activiteit die heel gezond blijkt te zijn – en ook nog eens heel leuk – is dansen. Grappig genoeg wordt dansen niet altijd aan sporten of gezondheid gekoppeld. Dansen doe je immers in een club, met vrienden op een feestje of tijdens een festival. Je ziet het niet vaak in de sportschool of in het park.

Dat dansen een hele gunstige manier van inspannen is, wordt duidelijk als je inzoomt op wat er allemaal in je lijf en in je hoofd gebeurt:

JE HART DANST MEE
Als je danst, gaat je hart een tandje sneller kloppen. Waardoor je bloed sneller door je lijf rond stroomt. Ook je ademhaling trekt een sprintje. Logisch, want dat heeft allemaal met elkaar te maken. Je lijf vindt dat bovendien helemaal prima; eindelijk weer even de boel op stoom brengen.

ZET JE DANSSPIEREN AAN HET WERK
Bovendien zet je allerlei verschillende spiergroepen aan het werk, die als je zit of staat ongebruikt blijven. Zelfs wanneer je wandelt komt een belangrijk deel van je ‘dansspieren’ niet in actie. Door te dansen oefen je ook je vermogen om te balanceren.

DANSEN IS CONTACT MAKEN
Onderzoek toont aan dat dansen het risico op hartproblemen verkleint. Volgens deskundigen doet dansen dat nog veel meer dan wandelen. Terwijl wandelen ook al zo gezond is. En behalve dat je je flink inspant, maak je gauw contact met anderen op de dansvloer. Hoe leuk!

DANSEN VERBINDT
Dansen is zo oud als de mensheid en heeft een sterke socialiserende en verbindende functie. Dansen bevordert de saamhorigheid. Op een feestje zal iedereen snel het verbindende effect van dansen ervaren. Ook al ken je de mensen niet. Hoe anders is de sfeer in bijvoorbeeld een treincoupé?

ZELFS JE HERSENCELLEN PROFITEREN
Dansen is bovendien een wondermiddel voor je brein: het voedt je grijze cellen en maakt ze sterker. Dat komt omdat je door je fysieke inspanning zogenoemde neurotrofe stoffen aanmaakt. En die werken als bouwstoffen voor je hersencellen.

MAAK DANSEND BLIJE STOFJES AAN
In je hoofd gebeurt er nog veel meer tijdens het dansen: uit het niets stuiteren de endorfines tegen je schedelpan. Deze hormonen of signaalstoffen zorgen voor de ‘runner’s high’ of het ‘feel-good gevoel’, waardoor het plezier in dansen nog eens extra vergroot wordt.

DANS JE EEUWIG JONG
En alsof het niet op kan: dansen vertraagt ook de veroudering van de hersenen.

Of de filosoof Friedrich Nietzsche zelf zo’n danser was, is niet bekend. Maar hij schreef ooit: “Een dag waarop niet gedanst wordt, beschouw ik als een verloren dag.” En daar had hij een punt. Tel daar de 7 redenen bij op, en laat de beat de vrije loop gaan. Let’s dance.

Hoe financieel fit ben jij?
Naast een gezond leven wil je ook een gezond pensioen. Door goed op de hoogte te blijven van de markt en hier fl­exibel op in te spelen houden we jouw pensioen in topconditie. Heb je al een pensioen bij BeFrank? Dan kun je op je persoonlijke pensioenpagina zien hoe jouw pensioen er voor staat en vind je de belangrijkste updates. Nog geen pensioen bij BeFrank? Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

button terug naar BeFit